ЧАСТ ІV:село КОСОВО










Село Косово е разположено в централния дял (Чернатица) на Родопите, на 5 км от балнеоложкия курорт Нареченски бани. Обграждат го ридове с девствена природа, а махалите му се просичат от четири непресъхващи рекички. Лесно достъпно е от Асеновград (30 км), Пампорово (36 км), Пловдив (50 км), София (197 км). Косово е заселено през XVII век от преселници от Старо село до манастира Бяла Черква. Разцветът на селото е към края на XIX век, откогато са и повечето останали до наши дни къщи. Поминъкът на населението е бил скотовъдство, земеделие, кираджийство и зидарство. През XX век селото запада и бива напълно забравено. В момента броят на постоянните му жители е 12 човека.В село Косово е запазена типичната възрожденска родопска архитектура с каменна зидария и керимиди/тикли/.Ето защо е известно като селото с каменните къщи. В селото има 63 паметника на културата, от които 5 с национално значение. Две от сградите са дело на прочутия майстор Хаджи Георги Станчовски, построил и къщите на Коюмджиоглу и Димитър Георгиади в Стария Пловдив. Това са църквата “Успение Богородично” от 1851 г. и собствената му къща (“Хаджийската”) от 1853 г. Изключително интересни са също старото училище (1889 г.), параклисите “Св.Неделя” и “Св.Петър”, воденицата, ковачницата, както и повечето стари къщи в селото. Косово се радва целогодишно на мек климат. През зимата има много слънчеви дни при наличие на сняг. През лятото гъстите дъбови и борови гори около селото осигуряват прохладни нощи. Птичите песни са незабравими през пролетта, както и багрите на дърветата през есента. На центъра му се намира една кипра малка гостилничка с чудесното име „Безгрижен живот”,където винаги може да опитате домашни родопски ястия като пататник,качамак,марудник или родопска баница тип „кашник”.И всичко тук е натурално и домашно приготвено-дори козето сирене и биволско кисело мляко или сладко от малини или боровинки за марудника.Незабравими вкусове,които биха те върнали отново там.
9 Responses
  1. Анонимен Says:

    Как да започна - направо си оформила една малка приказка за един мел и затънтен роден край. Сигурен съм, че ако го пуснеш в каквото и да е печатно издание ще обере овациите.Тия смотлъовци от разните туроператорски къщи и туристически агенции, като знам какви щури пари хвърлят за тъпи реклами, направо не ми се мисли.
    Колко романтична и природна прелест само в няколко снимки. Тиха носталгия, мъка и покой. Е не на всеки се отдава, но на тебе явно да.Пожелавам ти много и все така хубави изяви на добрият ти вкус към естетика и красота.Дано не съм те отегчил или пък да си помислиш, че те четкам.
    Нещо не ми спори писането, но ако искаш ми кликни на тел 24211180 аз ще те набера.


  2. Savlena Says:

    Благодаря Анонимен за топлите думи и оценката.Радвам се,че съм събудила носталгичен живец в теб.Понякога ми се отдава и стиха и прозата...Нямам против да чуя и гласа ти ,но какъв е този номер?От България ли е?Така директно ли да го набера?Чакам отговора ти.



  3. Savlena Says:

    Ок,довечера!А сега лек и усмихнат ден ти желая!


  4. Анонимен Says:

    Мерси, мирси и на тебе също.


  5. billiemar Says:

    Ех, че хубаво място! :) Завидях ти честно! :)
    Прииска ми се и аз да ида да видя :)


  6. Savlena Says:

    Били,Родопите са прекрасна планина.Всяко кътче там има своя живец и красота.Пожелавам ти да отидеш и да усетиш тръпката от допира с нея!


  7. billiemar Says:

    Благодаря ти! :) Не съм ходила, признавам си... Ноо го включвам в списъка си за посещения в бъдеще :)
    Благодаря,че сподели. :)


  8. Savlena Says:

    Моля Били,удоволствието да споделя с вас моите преживелици е изцяло мое!А щом ви е допаднало-ще продължавам!Не съм разказала и за посещението на Кръстова гора и случката ,която имах там.Тия дни като ме споходи вдъхновението и обработя снимките и подредя мислите си,ще споделя и това.